2013. december 4., szerda

Adventi naptár gondolati elengedéssel


A gyermek számára kialakított közös tevékenységeket alapvetően mi szülők tervezzük, szervezzük, és ezzel a lendülettel meg is valósítanánk. No de, ott van a gyermek, aki a felkínált lehetőséget felmérve a saját koncepciója szerint cselekszik. Lehet-e valami elég jó, ha mégis más? Máris a felnőtt és gyermek világnézet különbségénél járunk.  Sok választásunk nincs. A gyermek, főleg, ha kiskorú nehezebben valósítja meg a mi felnőtt elvárásunkat. Számára a színezés még nem a tökéletes határvonal tartásról szól, hanem a terület színnel történő megtöltéséről. Természetesen a színezett terület köszönőviszonyban sincs az általunk megszokott kitöltött területtel. Némi vonal és kész.
Ezek alapján hogyan lehet közösen egy hosszú ideig tartó adventi naptárt elkészíteni?

1. Gondolati elengedés
Az előkészület során nem csak a pontos eszközlistára fókuszálunk, hanem a közös munkához szükséges elengedésre, kompromisszumkészségre. Nyitottan közelítjük meg a feladatot. Teret hagyunk a gyermek ötleteinek beemelésére, még ha módosítja is az előre tervezett formát. 

2. Előkészített elemek
A munkafolyamatokhoz szükséges elemeket is kicsit előre végezhetjük (pl. én előre kilyukasztottam az adventi naptár wc hengereinek a hátsó felét, így sok időt spórolva). Minden szükséges eszközt előkészítünk. A felkészülés nem csak az eszközökre érvényes. A gyermekkel is beszélgetünk a várt közös tevékenységről, így ráhangolhatjuk, nehogy a megfelelő pillanatban épp ellenálljon. Ha mégis bekövetkezik, akkor jön az első pont, vagyis a gondolati elengedés. 

3. Gyermek képességeinek figyelembe vétele
Megálmodtam, hogyan fog kinézni a mi tökéletes adventi naptárunk. Elkezdtük a közös kiszínezését. Az eredmény igen messze volt a tervezettől. A gyermekem úgy gondolta, hogy 10 ceruzacsík már színezést jelent. Első pillanatban kétségbe estem, hogy milyen csúnya lesz a naptárunk. Ekkor ismét előkerült az első pont, vagyis a gondolati elengedés, és így eszembe jutott, hogy színes papírcsíkokkal feldobható az egész. A színes papírcsíkokat a gyermek választotta a hengerekhez, így saját döntésre hagytam lehetőséget. Közben még tűzőgéppel tűzni is engedtem, persze segítséggel. Az adventi naptár közös készítésének készségfejlesztő hatása van. 

4. Gyermeki időkeret
Az adventi naptár elkészítése hosszú idő. Választhatjuk, hogy amikor a gyermek elunta, akkor egyedül befejezzük egyedül, vagy másik napon folytatjuk együtt. Egyetlen fontos eleme van a döntésnek, a gyermek érezze jól magát a helyzetben, hisz akkor teremtünk számára pozitív emléknyomot a közös tevékenységünkről. Ne emlegessük fel neki negatívan, hogy ott hagyott minket, nem tud semmit befejezni, stb. Inkább alkalmazható az első pont, vagyis a gondolati elengedés. 

5. Megörökítés
Mindig figyelek rá, hogy az ilyen eseményekről készüljön fotó vagy videó, mert később ezekből épül fel a gyermek múltja a családi elbeszélések mellett. A mai lehetőségek végtelenek az emlékképek megjelenítésére